El Salvador'daki dev Maya piramidi

09. 12. 2021
6. uluslararası dış politika, tarih ve maneviyat konferansı

Archeologové, provádějící vykopávky v okolí mayské pyramidy, objevili cosi pozoruhodného. Věděli, že tato gigantická památka byla postavena na místě, které bylo silně ovlivněno největší sopečnou erupcí ve Střední Americe během posledních 10 000 let. Nevěděli však, že stavba mayské pyramidy v San Andrés začala jen několik let po erupci, tedy mnohem dříve, než se dosud předpokládalo.

Sopečná mayská pyramida: Od zničení k znovuosídlení

Po katastrofální erupci středoamerické sopky Ilopango Tierra Blanca Joven v roce 539 n. l. byla mayská vesnice San Andrés pohřbena pod více než třiceti centimetrovou vrstvou popela a žhavého kamenitého materiálu. Vesnice se nacházela pouhých 40 km od sopky, což ji chránilo před přímým proudem lávy. Ocitla se ale přímo v srdci obrovské zóny spadu erupce.

Tato historická erupce vyvrhla do atmosféry tolik materiálu, že se klima v oblasti dramaticky ochladilo. To spolu s pohřbením velkého množství úrodné zemědělské půdy způsobilo, že se oblast údolí Zapotitán stala prakticky neobyvatelnou.

„Vzhledem ke katastrofálnímu rozsahu erupce se vědci domnívají, že mnoho míst v postižených oblastech bylo opuštěno. Trvalo pak velmi dlouho, než byla oblast znovu osídlena.“ Toto uvedl archeolog z Coloradské univerzity profesor Akira Ichikawa. Ten vedl poslední sérii vykopávek u pyramidy San Andrés (kterou vědci označili jako stavbu Campana).

3D plán struktury Campana, který ukazuje, kde probíhaly vykopávky, které odhalily kamennou mayskou pyramidu a důkazy o erupci Tierra Blanca Joven v Salvadoru v roce 539 n. l.

Časový rámec opětovného osídlení San Andrés byl však překvapivě rychlý. Jak ukázaly výsledky hloubkových vykopávek, mayské skupiny se do San Andrés vrátily jakmile jezero sopečné horniny a popela, vychladlo a ztvrdlo. Mohlo se tak stát již po pěti, avšak nejpozději po 30 letech od erupce. Když se vrátili na zpustošené místo, kde kdysi stála jejich vesnice, učinili tak s určitým záměrem. Téměř okamžitě se pustili do velmi náročného monumentálního stavebního projektu – vybudovali mohutnou mayskou pyramidu. Pod ní vybudovali podpůrnou plošinu, které tvoří takzvanou stavbu Campana.

Pyramida Campana

Ke stavbě plošiny a pyramidy použili vychladlý sopečný popel a horniny, které smíchali se zeminou. Vytvořili tak pevný a precizně navržený monument v mayském pyramidálním stylu. Po dokončení měla pyramida Campana dosahovat výšky nejméně sedm metrů, přičemž plošina, na které stála, ji zvedala o dalších šest metrů.

Kamenná mayská pyramida v San Andrés: A) centrální schodiště; B) stratigrafické vazby i mezi primární vrstvou Loma Caldera, kamennou konstrukcí a výplní Tierra Blanca Joven; C) velké množství výplně Tierra Blanca Joven pod opracovanými kamennými bloky.

Mayským stavitelům pravděpodobně trvalo několik desetiletí, než tuto stavbu dokončili. Stavební činnost byla přerušena dvěma sopečnými erupcemi. Výbuch sopky Loma v roce 620 n. l., který se odehrál necelých šest kilometrů od San Andrés, odpovídal pozdějším fázím stavby mayské pyramidy Campana.

Vykopávky pod vrstvou sopečné horniny a popela nepřinesly žádné důkazy, že by v San Andrés proběhla před erupcí sopky v roce 539 n. l. jakákoli monumentální stavba.

Stavba Campana byla prvním monumentálním stavebním projektem, zahájeným v tomto sektoru mayského území. To se nachází v centrální části dnešního Salvadoru. V okolí byly časem postaveny další památky, ale právě Campana zahájila tento nový trend. Po svém dokončení měla být tato mayská pyramida největší stavbou v regionu. Díky ní se San Andrés proměnil z malé vesnice v místo masového shromažďování a uctívání, protože lidé se do oblasti v průběhu let postupně ve velkém počtu vraceli.

Hlubší význam projektu pyramidy Campana

Hlavní architektonický komplex v San Andrés v Salvadoru, kde byla odkryta obrovská mayská pyramida vystavěná ze sopečné horniny a popela.

Profesoru Ichikawovi je jasné, že projekt stavby Campany byl zahájen jako přímá reakce na vysoce ničivou erupci sopky Tierra Blanca Joven. Ichikawa uvádí, že erupce sopky Loma v roce 620 n. l. rovněž podnítila zahájení nových a ambiciózních monumentálních stavebních projektů.

Velkou otázkou samozřejmě je, proč Mayové reagovali na traumatickou a civilizaci ohrožující erupci sopky právě tímto způsobem? Proč najednou začali stavět monumenty v místě, o kterém věděli, že je zónou sopečného spadu? Vzhledem k tomu, jak nepřátelské a nelítostné bylo prostředí v údolí Zapotitán tři desetiletí po výbuchu sopky Ilopango, muselo jít o nesmírně náročný stavební projekt.

Profesor Ichikawa tento projekt spojuje se složitými a živými duchovními tradicemi Mayů.

„V mezoamerickém světonázoru byly sopky a hory uznávány jako posvátná místa,“ napsal ve svém článku pro Antiquity. „Bílý popel vyvržený erupcí mohl být vnímán tak, že má silný náboženský nebo kosmologický význam. Použití tefry (sopečné horniny a popela) z Tierra Blanca Joven v monumentálních stavbách v San Andrés tak mohlo být důležitým symbolem náboženské úcty.“

Mayalar

Z pohledu Mayů mohli cítit povinnost použít materiály, které jim posvátná sopka poskytla jako „dar“, k vybudování památníku na počest jejího ducha. Nebo možná doufali, že vybudováním památníku ducha sopky uklidní a zabrání budoucím erupcím (nebo alespoň erupcím tak katastrofického charakteru).

Mohly se na tom podílet i sociální, kulturní, politické a ekonomické faktory. Po tak ničivé přírodní katastrofě mohli lidé potřebovat společný cíl, který by je stmelil. Jejich sjednocení v rámci rozsáhlého, duchovně významného stavebního projektu možná sloužilo i zájmům vůdců. Ti chtěli tento společný cíl zajistit, uspokojit potřeby lidí a zároveň potvrdit svou životaschopnost jako vůdců.

Velké infrastrukturní projekty jsou účinné také jako programy zaměstnanosti, protože dávají lidem práci a poskytují jim možnost obživy a podpory jejich rodin. To vše za předpokladu, že pracovníci na projektu stavby Campana dostávali za své služby odměnu.

Náhlé změny životního prostředí

Profesor Ichikawa si uvědomuje význam těchto faktorů a domnívá se, že mimořádná reakce Mayů na krizi má své opodstatnění i v dnešní době.  „Náhlé změny životního prostředí jsou jedním z problémů, kterým čelí moderní společnost,“ připustil profesor Ichikawa. „Lokality jako San Andrés nás mohou poučit o lidské tvořivosti, inovacích, přizpůsobení, odolnosti a zranitelnosti tváří v tvář takovým událostem.“

Ať už byla jejich motivace jakákoli, Mayové našli způsob, jak se po jedné z nejničivějších událostí v San Andrés znovu usadit. To nepochybně potvrzuje sjednocující sílu jejich společné víry a společných vizí.

Esene Suenee Universe

Alexandra Potter: Kırk yaşından sonra bir enkazın itirafları

Kniha pro každou ženu, které někdy dělalo starosti, že se její život nevyvíjí podle plánu. Je načase zamilovat se do svého života. Alexandra Potter je britská autorka jedenácti romantických humorných novel, z nichž se staly bestsellery. Její knihy se prodávají ve více než dvaceti zemích a celosvětově se jich prodalo přes milion výtisků.

Alexandra Potter: Kırk yaşından sonra bir enkazın itirafları

Benzer makaleler